Gå til sidens indhold

Køb af varer og tjenester - service­erhverv

OBS: Virksomheder skal skifte til MitID Erhverv senest 30. juni 2023, hvor NemID ophører. Hjælp til MitID.

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 1 time på denne indberetning.

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Statistikken belyser omfang og udvikling i køb af varer og tjenester i danske serviceerhverv. Der udvælges nye serviceerhverv hvert andet år. Undersøgelsen er en vigtig kilde til opgørelse af Nationalregnskabet, hvor den bidrager til belysning af, hvordan aktiviteten i serviceerhververne påvirker andre sektorer gennem køb af varer og tjenester. Se "Nyt fra Nationalregnskabet" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Frister for indberetning

Fristen for indberetning er 25. oktober 2022 for regnskabsåret 2021.

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette?

Bemærk: Virksomheder med forskudt regnskabsår udfylder for det regnskab, hvor regnskabsafslutningen ligger imellem 1. maj i år og 30. april næste år.

Her indberettes detaljerede oplysninger om råvare- og tjenestekøb. I kan hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning. OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.

Se alle spørgsmål: Køb af varer og tjenester - serviceerhverv (PDF - kladde).

Kvikguide til spørgeskema for Køb af varer og tjenester - serviceerhverv (PDF).

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 1 time.

Virksomheder kan oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 1 time på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support.

Hvordan kan I indberette?

Indberet digitalt via computer eller tablet med MitID/NemID medarbejdersignatur. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID/NemID til erhverv.

Vælg START INDBERETNING ovenfor, og indberet med MitID/NemID medarbejdersignatur.

  • Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
  • I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID/NemID medarbejdersignatur.

Kvikguide til spørgeskema for Køb af varer og tjenester - serviceerhverv (PDF).

Hvorfor skal I indberette?

Indberetningen er lovpligtig.

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Hvert år er ca. 150 virksomheder pligtige til årlig indberetning.

Hvordan udvælges virksomheder?

De største virksomheder, målt på antal beskæftigede eller omsætning, er udvalgt. Der udskiftes brancher/erhverv hvert 2. år.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.


Seneste "Nyt fra Nationalregnskabet"

Lille fremgang i BNP

31. maj 2023

Lille fremgang i BNP

Bruttonationalproduktet (BNP) steg med 0,2 pct. i første kvartal 2023, når der korrigeres for prisudvikling og sæsonbevægelser.

Tabeller i Statistikbanken om 'Nøgletal for nationalregnskabet (BNP)'


Emneside: Nationalregnskab.

Statistikdokumentation: Nationalregnskab.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist