Stor vækst i antal familier med flere biler
Familiernes bilrådighed 1. januar 2021
Koncentrationen af arbejdspladser, offentlig service og indkøbsmuligheder mv. i de større bysamfund har betydet ændringer i mange familiers transportbehov, og det har en stor del af dem løst ved at anskaffe sig en ekstra bil. Antallet af familier med rådighed over flere biler var ved årsskiftet således steget til 554.400 mod 402.600 familier for 10 år siden. Det svarer i dag til, at 17,9 pct. af alle familier råder over flere biler mod 14,1 pct. for 10 år siden. I de fire jyske kommuner Rebild, Hedensted, Skanderborg og Favrskov har mere en 30 pct. af familierne to eller flere biler, og det er i det hele taget de jyske kommuner, der har oplevet den største vækst i andelene af familier med flere biler. Tilgængeligheden til offentlig transport er et andet forhold, der har haft betydning for, om flere biler er blevet anset for at være nødvendige for at løse ændringer i transportbehovene. En ny analyse viser således bl.a., at flere familier har bil i områder med lavt serviceniveau af offentlig transport end i områder med højt eller meget højt serviceniveau.
Kilde: www.statistikbanken.dk/BIL811.Seks ud af ti familier råder over bil
Antallet af familier med én eller flere biler - person-, vare- eller firmabil - er samlet set vokset med 233.800 siden 2011, og dermed råder 62,3 pct. af familierne i dag over bil mod 59,6 pct. i 2011. Mens antallet af familier med én bil 'kun' er steget med 82.000 eller 6,3 pct., er antallet af familier med to eller flere biler steget med 151.800 eller 37,7 pct. Der er stor forskel på bilrådigheden kommunerne imellem. I Hovedstadsområdet og de største byer har færre end 60 pct. af familierne bil. I en række kommuner rundt om de største byer - bl.a. Rebild og Favrskov - er det derimod otte ud af ti familier, der har bil.
Familier med høj bilrådighed
Familierne med høj bilrådighed har derudover en række ofte sammenhængende karakteristika (opgjort pr. 1. januar):
Familier med lav bilrådighed
På tilsvarende vis har familierne med lav bilrådighed en række karakteristika, der også ofte hænger sammen (opgjort pr. 1. januar):
Familiernes bilrådighed. 1. januar
|
|
Familier |
Udvikling 2011-2021 |
||||||
|
I alt |
I alt |
|
I alt |
1 bil |
2+ biler |
I alt |
1 bil |
2+ biler |
|
|
Antal |
|
Andel i pct. |
pct. |
||||
Familier i hele landet, 2021 |
3096179 |
1929511 |
|
62,3 |
44,4 |
17,9 |
13,8 |
6,3 |
37,7 |
Familier i hele landet, 2011 |
2846699 |
1695702 |
|
59,6 |
45,4 |
14,1 |
|
|
|
2021 |
|
|
|
|
|
|
Udvikling 2016-2021 |
||
Hovedstaden og de store byer |
1085885 |
480506 |
|
44,3 |
36,1 |
8,1 |
12,4 |
11,0 |
18,7 |
10-99.999 indbyggere |
809543 |
529267 |
|
65,4 |
48,3 |
17,0 |
13,1 |
8,5 |
28,3 |
2-9.999 indbyggere |
459008 |
340584 |
|
74,2 |
51,0 |
23,2 |
12,9 |
6,1 |
31,4 |
< 2.000 indbyggere og landdistrikter |
741743 |
579154 |
|
78,1 |
48,2 |
29,9 |
4,1 |
-3,1 |
18,2 |
Enlige uden børn |
1508552 |
605185 |
|
40,1 |
37,5 |
2,6 |
25,9 |
25,0 |
40,1 |
Enlige med børn |
186714 |
119453 |
|
64,0 |
56,3 |
7,7 |
14,6 |
11,8 |
40,2 |
Par uden børn |
798986 |
678703 |
|
84,9 |
55,8 |
29,2 |
7,5 |
-3,3 |
36,6 |
Par med børn |
587529 |
526092 |
|
89,5 |
44,0 |
45,6 |
-2,0 |
-12,5 |
10,7 |
2020 |
|
|
|
|
|
|
Udvikling 2016-2020 |
||
Selvstændige i alt |
104979 |
79347 |
|
75,6 |
48,3 |
27,3 |
2,1 |
-2,2 |
10,9 |
Lønmodtagere i alt |
1618722 |
1208772 |
|
74,7 |
47,7 |
27,0 |
5,8 |
0,3 |
17,4 |
Arbejdsløse |
32793 |
13809 |
|
42,1 |
36,0 |
6,1 |
-24,4 |
-25,2 |
-19,1 |
Uden for arbejdsstyrken |
1314437 |
594436 |
|
45,2 |
39,9 |
5,3 |
15,2 |
12,7 |
38,9 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/BIL92, BIL82 og BIL90
Nyt fra Danmarks Statistik
2. juli 2021 - Nr. 253
Hent som PDF
Næste udgivelse: 3. juli 2023
Kontakt
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
Kilder og metode
En familie råder over bil, når den ejer en ny eller brugt personbil, har varebil til privat godstransport, har en leaset bil eller har firmabil til rådighed.