Gå til sidens indhold

Digital adfærd og kulturvaner

Læs om danskernes brug af it og internet under emnet ’Digital adfærd’ og brug af forenings- og kulturlivet under emnet ’Kultur- og fritidsvaner’.

Nyt

Seneste nyt om Digital adfærd og kulturvaner

Kommunale udsving i andelen af museumsbrugere

9. november 2023

Kommunale udsving i andelen af museumsbrugere

På landsplan har 28 pct. af de 16-89-årige besøgt et museum inden for en tre-måneders periode i 2022. I 15 kommuner er andelen, der har besøgt et museum, højere end landsgennemsnittet.

Tabeller i Statistikbanken om 'Kultur- og fritidsvaner'


Museumsgæster er storforbrugere af kultur

1. september 2023

Museumsgæster er storforbrugere af kultur

Kulturvaneundersøgelsens måling for andet kvartal 2023 viser, at den del af befolkningen, der har besøgt et eller flere museer, også deltager markant mere i kulturaktiviteter generelt.

Tabeller i Statistikbanken om 'Kultur- og fritidsvaner'


Danmark bruger sociale medier mest i EU

17. august 2023

Danmark bruger sociale medier mest i EU

Ni ud af ti borgere brugte sociale medier i starten af 2023. Andelen af befolkningen på sociale medier var 6 procentpoint højere i 2023 (91 pct.) i forhold til året før, hvor andelen var 85 pct.

Tabeller i Statistikbanken om 'Digital adfærd'


Koncertåret 2022 tæt på niveauet før COVID-19

16. august 2023

Koncertåret 2022 tæt på niveauet før COVID-19

Efter to år med COVID-19 præget af nedlukninger og forsamlingsforbud var koncertgæsterne tilbage foran scenen i 2022. Det samlede antal koncertgæster var 7,4 mio., hvilket er tæt på niveauet før COVID-19.

Tabeller i Statistikbanken om 'Kultur- og fritidsvaner'


Hver fjerde tjekker troværdighed af online indhold

20. september 2021

Hver fjerde tjekker troværdighed af online indhold

Hver fjerde i befolkningen har tjekket troværdigheden af opslag eller vildledende indhold på sociale medier eller nyhedshjemmesider inden for de seneste tre måneder.

Tabeller i Statistikbanken om 'Digital adfærd'


Flere kvinder end mænd synger

14. juni 2021

Flere kvinder end mænd synger

Flere kvinder end mænd sang dagligt med 51 pct. af kvinderne mod 40 pct. af mændene. Unge kvinder var den befolkningsgruppe, som sang oftest. Tre ud af fire kvinder fra 16-24 år sang dagligt.

Tabeller i Statistikbanken om 'Kultur- og fritidsvaner'



Tidligere Nyt
Kommende Nyt
Analyser

Tre ud af ti har lavt kulturforbrug

13. oktober 2021

Tre ud af ti har lavt kulturforbrug

Alle bruger kultur, men der er stor forskel på hvilken og hvor meget: Nogle går på museer og i teater, mens andre ser sport på tv, spiller computerspil eller læser en bog. I denne analyse opdeles Danmarks befolkning fra 16 år og op i fem grupper med forskellige kulturvaner på basis af data fra Kulturvaneundersøgelsen, og det undersøges hvem, der indgår i grupperne: Bredt kulturforbrug, Lavt kulturforbrug, Scenekunst og livesport, Museer og billedkunst samt Bibliotek.

Publikationer

Kultur 2021/2022

Kultur  2021/2022

Publikationen Kultur 2021/2022 kaster lys på produktion og forbrug af kultur i Danmark på tværs af områder som museer, zoologiske haver, teatre og biografer, musik, fredede bygninger, idræt og frivilligt arbejde m.fl. Årets temakapitel bygger på data fra statistikken om bibliotekslånere og er en analyse af, hvem der låner flest materialer på bibliotekerne, de såkaldte ”hyperlånere”. Hyperlånerne udgør blot 1 pct. af lånerne men står for 14 pct. af bibliotekernes samlede udlån.



It-anvendelse i befolkningen 2022

It-anvendelse i befolkningen 2022

Digitale internetbaserede løsninger får en stadig større rolle i vores liv og hverdag, og den digitale udvikling påvirker flere og flere af vores aktiviteter. Denne publikation giver et grundigt indblik i befolkningens digitale adfærd, herunder hvem der gør mest brug af digitaliseringens mange muligheder, samt hvilke borgere, der er udfordrede af udviklingen. Følgende områder belyses: miljøbevidsthed ved køb og afskaffelse af it-udstyr, brug af smart home teknologi og andet internetforbundne løsninger i hjemmet, betalingsmåder og holdninger til det kontantløse samfund, internetkøb og salg, digital kontakt til sundhedsvæsnet og til offentlige myndigheder, cybersikkerhed, e-læring, sociale medier, podcast og streaming, kommunikation og informationssøgning, online demokrati, grønne apps, online dating og pengespil på nettet.



Bag tallene

Hver femte vil have svært ved helt at undvære kontanter

1. september 2023

Hver femte vil have svært ved helt at undvære kontanter

På beløbet, tak. I dag, 1. september, fylder Dankortet 40 år. Betalingskort er den mest anvendte betalingsform og bruges af de fleste, men alligevel udtrykker 20 pct. af befolkningen, at de vil have svært ved at gennemføre betalinger, hvis kontanter bliver afskaffet.

Ældre er mere digitale end nogensinde før

2. juni 2023

Ældre er mere digitale end nogensinde før

Borgere mellem 65 og 74 år er blevet langt mere aktive på onlinetjenester som fx Facetime og Messenger end før COVID-19. Det viser nye tal fra ’It-anvendelse i befolkningen 2022’.

Fire ud af fem handler online

23. maj 2023

Fire ud af fem handler online

78 pct. af befolkningen handlede online i 2022. Det var især digitale tjenester såsom køb af adgang til streaming af film og serier, der lå højt på indkøbslisten, når internetbrowseren blev åbnet. E-handel er blot ét af mange områder på Danmarks Statistiks nye temaside om digitalisering.

Priser på kulturoplevelser stiger mere end de generelle forbrugerpriser

4. april 2023

Priser på kulturoplevelser stiger mere end de generelle forbrugerpriser

Prisen for at besøge museer, zoologiske haver, tivolier, biografer og teatre er i løbet af de seneste syv år steget mere end forbrugerpriserne generelt. Billetprisen til svømmehallen holder sig dog tæt på den generelle prisudvikling.

Sportstilskuere er oftest mænd, de er over 45 år og ser sport på tv

12. juli 2021

Sportstilskuere er oftest mænd, de er over 45 år og ser sport på tv

13 pct. af befolkningen tager jævnligt på stadion for at overvære sport, mens 67 pct. ser sport på tv, viser tal fra Danmarks Statistik. Lidt færre indvandrere og efterkommere overværer sport på stadion og tv, men de overværer i højere grad sport på sociale medier.

Kontakt

Agnes Tassy
Telefon: 39 17 31 44