Udenrigshandel med skibe og fly
Her kan I indberette oplysninger til statistikken
Indberet via virk.dk Her kan I uploade jeres indberetning. Læs mere under:
|
Bemærk: Virksomheden skal anvende det fremsendte regneark til upload. Har I ikke modtaget et regneark, bedes I kontakte statistikkontoret på e-mail: skibogfly@dst.dk.
For skibe, fly og helikoptere har virksomhederne mulighed for at foretage en nulindberetning.
Hvad bliver jeres indberetning brugt til?
Her indberetter virksomheder, der handler med skibe, fly og helikoptere, oplysninger om køb og salg, leasing samt ombygning af skibe, fly og helikoptere. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse Danmarks udenrigshandel med skibe, fly og helikoptere. Statistikken bruges som led i opgørelsen over Danmarks økonomiske forhold samt i opgørelsen om udenrigshandel med varer. Statistikken bruges af brancheorganisationer, den finansielle sektor, politikere, offentlige og private institutioner, forskere, virksomheder, ambassader, internationale organisationer og nyhedsmedier. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden.
Mere om indberetningen:
Periode | Frist |
Januar 2024: | 19. februar |
Februar 2024: | 21. marts |
Marts 2024: | 19. april |
April 2024: | 21. maj |
Maj 2024: | 20. juni |
Juni 2024: | 19. juli |
Juli 2024: | 18. august |
August 2024: | 19. september |
September 2024: | 21. oktober |
Oktober 2024: | 21. november |
November 2024: | 19. december |
December 2024: | 20. jan. 2025 |
Nedenfor kan I finde information om, hvilke oplysninger I skal indberette, hvordan I indberetter m.m.
Vejledning til indberetning af Udenrigshandel med skibe, fly og helikoptere (PDF).
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 5 minutter
Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.
Upload oplysninger i det fremsendte regneark
- Udfyld oplysninger i det fremsendte regneark, og gem filen på din PC eller tablet.
- Vælg START INDBERETNINGøverst på denne side, og indberet med MitID Erhverv.
- Vælg journalnummer og periode, og klik "".
- Opdater kontaktoplysninger.
- Vælg fil, og tryk på "Upload".
Uddybende vejledning til upload af fremsendt regneark.
Vejledning
Vejledning til indberetning af Udenrigshandel med skibe, fly og helikoptere (PDF).
Indberetningen er lovpligtig
EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.
Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.
Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik
Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 30 virksomheder om lovpligtig, månedlig indberetning til denne statistik.
Hvordan udvælges virksomheder?
Alle juridiske enheder, der har udenrigshandel med udvalgte skibe og luftfartøjer, skal indberette til Danmarks Statistik. Er virksomheden udvalgt til at indberette skibe på udenlandske registre, er virksomheden udvalgt specifikt på baggrund af deres størrelse og antal danskejede skibe på udenlandske registre.
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 5 minutter
Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 5 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 21 timer pr. år.
Brug for hjælp?
Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.
Seneste "Nyt fra statistikken"
Eksporten af varer faldt i september
11. november 2024
I september faldt den samlede eksport af varer og tjenester med 2,1 pct. til 172,7 mia. kr. Den samlede import faldt med 0,4 pct. til 142,9 mia. kr.
Tabeller i Statistikbanken om 'Betalingsbalancens løbende poster'