Gå til sidens indhold

Typiske spørgsmål og svar om indberetning til Regnskabsstatistik

Bemærk: Genåbning af kladder og indsendte indberetninger samt forudfyldning af relevante oplysninger fra indsendt årsrapport til Erhvervsstyrelsen gælder kun, hvis I indberetter via den digitale indtastningsløsning.

Hvordan forbereder man sin indberetning?

I kan downloade en oversigt med alle spørgsmål. Den kan bruges som kladde, og hvis flere medarbejdere skal bidrage til eller godkende en indberetning.

I den digitale indtastningsløsning kan udvalgte poster være forudfyldt med oplysninger fra virksomhedens årsrapport til Erhvervsstyrelsen. Fra 2025 vil poster, der kan være forudfyldt, være markeret i kladden.

Se alle spørgsmål: Regnskabsstatistik – kladde (PDF).

Kan flere medarbejdere bidrage til en indberetning?

Når du logger ind og påbegynder indtastning, bliver løsningen låst til dit MitID. Låsen sikrer jeres fortrolige data. Flere medarbejdere kan bidrage til eller godkende en indberetning på følgende måder:

  1. Hent PDF-oversigt/kladde med alle spørgsmål, og indhent oplysninger og godkendelser fra relevante kolleger, før du logger ind, indtaster og indsender.
  2. Udfyld og gem digital kladde – og lås op for kollega: Log ind med MitID, udfyld indberetningen så godt som muligt, vælg ”Afbryd og gem kladde” på sidste side – under knappen ”Indsend”. Gå til indberetningsoversigten, klik på hængelås ud for indberetningen, og fjern din MitID-lås. Nu kan en kollega logge ind, kontrollere og eventuelt rette oplysninger og indsende indberetningen.
  3. Udfyld og indsend – og lås op for kollega: Log ind med MitID, udfyld indberetningen så godt som muligt, og indsend. Download en kopi af det indsendte. Nu kan relevante kolleger gennemse og eventuelt rette i kopien.
    • Du kan selv logge ind, genåbne, rette og genindsende med dit MitID.
    • Du kan logge ind med MitID og fjerne din MitID-lås. Nu kan en kollega logge ind, kontrollere og eventuelt rette oplysninger og genindsende indberetningen.

MitID-laas

Bemærk: Det er den senest indsendte version, der er den gældende.

Fra 2025 vil det blive muligt at downloade en kopi til gennemsyn – før der indsendes.

Kan man se tidligere indsendte indberetninger?
  • Hvis du selv har indsendt indberetningen: Log ind med dit MitID, og hent en kopi af din indberetning.
  • Hvis en kollega har indsendt indberetningen: Kollegaen kan logge ind med sit MitID og fjerne sin MitID-lås. Du kan også kontakte vores support, som kan hjælpe med at låse op.
MitID-laas
Kan man bladre mellem alle sider i indberetningen?

Vi anmoder de enkelte virksomheder om så få oplysninger som muligt.

Antal viste spørgsmål kan afhænge af jeres virksomhedstype m.m. Jeres indtastede oplysninger bliver valideret ved hvert sideskift. De kan være styrende for, hvilke oplysninger I skal udfylde – og hvilke spørgsmål der eventuelt skjules – på de følgende sider.

Derfor kan I ikke springe frit mellem siderne uden at udfylde oplysninger undervejs. Bemærk også, at I kan få vist færre spørgsmål i indtastningsløsningen end i kladden.

Bliver data fra årsrapport til Erhvervsstyrelsen genbrugt?

Vi arbejder på at lette indberetningsbyrden og minimere dobbelt indberetning til forskellige myndigheder.

Hvis I har indsendt årsrapport til Erhvervsstyrelsen, så kan følgende poster i jeres indtastningsløsning være forudfyldt med oplysninger fra årsrapporten. Enkelte poster kan være beregnet ud fra flere poster.

1: Omsætning
2: Arbejde udført for egen regning
3: Andre driftsindtægter
4: Forbrug af varer
12: Lønninger
13: Pensionsomkostninger
14: Andre omkostninger til social sikring
18: Sekundære omkostninger
23: Renteomkostninger (evt. beregnet)
28: Udbytte, udbetalinger til indehaver og efterbetaling til andelshavere (evt. beregnet)
55: Egenkapital
61: Passiver i alt.

Forudfyldte poster kan rettes i de hvide indtastningsfelter (eventuelle rettelser deles ikke med Erhvervsstyrelsen).

I kan give os feedback i forhold til forudfyldte oplysninger sidst i indtastningsløsningen.

Kan en revisor eller anden tredjepart indberette via fuldmagt?

Hvis jeres revisor eller anden tredjepart skal indberette på jeres vegne, skal I oprette en fuldmagtsaftale.

Opret fuldmagtsaftale, hvis jeres indberetning foretages af revisor eller anden tredjepart.

Særligt for moderselskaber

I skal kun indberette oplysninger vedrørende moderselskabet – ikke vedrørende hele koncernen.