Salg til storkøkkener rundede 25 mia. kr. i 2024
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice 2024
Salget af varer til foodservice (storkøkkener o.l.) steg 2 pct. fra 24,5 mia. kr. i 2023 til 25,1 mia. kr. i 2024. Det samlede salg af økologiske varer steg noget mere, nemlig 6 pct. fra 3,4 mia kr. i 2023 til 3,6 mia. kr. i 2024. Det var i nogen grad drevet af prisstigninger, da mængden af økologiske varer i tons kun steg 3 pct. Mængden af alle varer i tons steg 2 pct.
Pæn stigning i salget af frugt og grønt
Mens salget af alle varer til foodservice steg 2 pct., steg det samlede salg af frugt og grønt inkl. frost med 11 pct. Salget af kød, fjerkræ og fisk inkl. frost faldt derimod 3 pct. Blandt de økologiske varer steg frugt og grønt inkl. frost lidt mindre, nemlig 6 pct. Salget af økologisk kød, fjerkræ og fisk inkl. frost steg 6 pct.
Økologiandel høj i mejeriprodukter samt i frugt og grønt
Værdien af økologiske varer udgjorde 14,2 pct. af det samlede salg til foodservice i 2024, hvilket er en stigning fra 13,7 pct. i 2023. Det er højere end økologiske varers andel af detailomsætningen på 11,6 pct. i 2024, se Stigning i økologisk detailsalg (Nyt fra Danmarks Statistik 2025:112).
Der er forskel på de enkelte varegruppers økologiandel. Fx udgør økologi 34 pct. af det samlede salg af mejeriprodukter og æg. Økologiske æg alene har en andel på 38 pct. Også økologisk frugt og grønt ligger højere end gennemsnittet med 23 pct. Økologisk kød og fisk udgør omvendt kun 4 pct. af varegruppens samlede salg, og økologiske frostvarer udgør kun 7 pct. af det samlede salg af frostvarer.
Økologiandel højest i den offentlige sektor
De økologiske varer spiller en større rolle i den offentlige sektor end i den private. Økologiens andel af alle varer var højest i offentlige institutioner med 33 pct. Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 23 pct. lidt over private arbejdspladser med 20 pct. Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter o.l. samt i gruppen andet (fx take-away), begge med 9 pct. af det samlede salg.
Salg af økologisk kød og fisk er relativt lavt
Salget af økologiske varer til foodservice i kr. adskiller sig tydeligt fra det samlede salg til foodservice, når man ser på varekurvens sammensætning. Fx udgør kød og fisk 16 pct. af det samlede salg, men kun 4 pct. af det økologiske salg. Omvendt udgør mejeriprodukter og æg 28 pct. af det økologiske salg mod 12 pct. af det samlede salg til foodservice. Der sælges også færre økologiske frostvarer, men relativt mere frugt og grønt.
Uændret antal spisesteder med økologisk spisemærke
Ifølge Fødevarestyrelsen var antallet af spisesteder med "Det Økologiske Spisemærke" 3.482 i 2024, hvilket er omtrent uændret fra 3.500 i 2023 (ultimo årene). Spisemærkerne er fordelt med 23 pct. guld, 39 pct. sølv og 38 pct. bronze.
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - efter varegrupper. 2023-2024
|
Alle varer |
Heraf økologiske varer |
||||||
|
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
mio. kr. |
tons |
mio. kr. |
tons |
||||
I alt |
24549 |
25101 |
800580 |
815737 |
3364 |
3557 |
118706 |
122549 |
Kolonial |
9181 |
9637 |
379874 |
382689 |
1281 |
1361 |
40233 |
40408 |
Kød og fisk |
3979 |
4018 |
53835 |
54680 |
129 |
148 |
1521 |
1962 |
Mejeriprodukter og æg |
2932 |
2941 |
102158 |
101157 |
974 |
995 |
40502 |
41545 |
Frugt og grønt |
2537 |
2790 |
114735 |
122987 |
600 |
630 |
28141 |
28621 |
Frostvarer |
5920 |
5716 |
149978 |
154224 |
380 |
423 |
8308 |
10014 |
Frugt og grønt inkl. frost |
3344 |
3706 |
163431 |
179413 |
694 |
733 |
31749 |
32620 |
Kød og fisk inkl. frost |
7264 |
7019 |
107873 |
104813 |
201 |
227 |
2435 |
2933 |
Anm.: Fødevaregrossisters salg i løbende priser, ekskl. moms. 'Alle varer' er inkl. økologiske. |
Salg af føde- og drikkevarer til foodservice - efter kundegrupper. 2023-2024
|
Alle varer |
Heraf økologiske varer |
||||||
|
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
2024 |
|
mio. kr. |
pct. |
mio. kr. |
pct. |
||||
I alt |
24549 |
25101 |
100 |
100 |
3364 |
3557 |
100 |
100 |
Offentlige institutioner |
3268 |
3053 |
13 |
12 |
1031 |
1023 |
31 |
29 |
Kantiner på offentlige arbejdspladser |
774 |
664 |
3 |
3 |
178 |
156 |
5 |
4 |
Kantiner på private arbejdspladser |
3791 |
3976 |
15 |
16 |
730 |
795 |
22 |
22 |
Hoteller, restauranter, caféer o.l. |
13085 |
13570 |
53 |
54 |
1174 |
1254 |
35 |
35 |
Andet (fx diner transportable, take-away) |
3632 |
3838 |
15 |
15 |
251 |
329 |
7 |
9 |
Offentlige sektor i alt |
4042 |
3717 |
16 |
15 |
1209 |
1178 |
36 |
33 |
Privat sektor i alt |
20507 |
21384 |
84 |
85 |
2155 |
2378 |
64 |
67 |
Anm.: Løbende priser, ekskl. moms. 'Alle varer' er inkl. økologiske. |
Nyt fra Danmarks Statistik
26. august 2025 - Nr. 244
Hent som PDF
Næste udgivelse: 26. august 2026
Kontakt
- Martin Lundø, tlf. 51 46 15 12
- Kurt-Kristian Bech, tlf. 51 16 91 99
Kilder og metode
Der er en vis usikkerhed knyttet til resultaterne, da ikke alle virksomheder kender omsætningen til foodservice præcist. Salget fordelt på kundegrupper er baseret på skøn fra virksomhederne. Tal for seneste periode er foreløbige frem til næste offentliggørelse. Fødevarestyrelsens økologiske spisemærke viser andelen af økologiske indkøbte føde- og drikkevarer hos spisesteder: guld (90-100 pct.), sølv (60-90 pct.) og bronze (30-60 pct.). Antal spisemærker siger ikke noget om størrelsen af spisestederne.