Gå til sidens indhold

Hver anden virksomhed er aktiv på sociale medier

It-anvendelse i virksomheder 2014

Virksomhederne tager i stor stil de sociale medier til sig. I 2014 bruger op mod hver anden virksomhed med mindst ti ansatte sociale medier. Det er en markant stigning fra 40 pct. af virksomhederne i 2013, hvor Danmarks Statistik første gang opgjorde virksomhedernes brug af sociale medier. Sociale medier er hjemmesider, hvor indhold kan deles med andre brugere. Aktiv brug forudsætter, at virksomheden har en brugerprofil, konto eller brugerlicens.

Virksomhedernes brug af sociale medier

46 pct. af virksomhederne bruger sociale netværk

Det er især sociale netværk som Facebook og LinkedIn, virksomheder bruger. I 2014 bruger 46 pct. af virksomhederne sociale netværk, mens andelen i 2013 var på 36 pct. Andelen af virksomheder, der bruger andre typer sociale medier, er noget lavere og stort set uændret i forhold til 2013. Andelen, der anvender tjenester til deling af multimedia som fx YouTube, Flickr og Picasa, er steget fra 14 til 15 pct. Egen blog eller mikroblog, fx Twitter, bruges af 9 pct. mod 8 pct. året før, og det er fortsat kun omkring hver tyvende virksomhed, der bruger wiki-sider, dvs. hjemmesider, hvor man kan udvikle web-dokumenter og websider i samarbejde med andre.

Det handler om markedsføring og rekruttering

Markedsføring eller PR er langt det mest udbredte formål for virksomhedernes anvendelse af de sociale medier, og andelen er stigende. I 2014 er det således et formål for fire ud af fem virksomheder, der er aktive brugere af de sociale medier. Rekruttering er ligeledes et vigtigt formål, der også er af stigende betydning. I 2014 er rekruttering et formål for 50 pct. af virksomhederne, sammenholdt med 45 pct. året før. De øvrige formål med brug af sociale medier, som fx behandling af kundereaktioner, er til gengæld relevante for en mindre andel af virksomhederne i 2014 end året før.

Virksomhedernes formål med brug af sociale medier

Flere mindre virksomheder bruger sociale netværk til markedsføring

Der er fortsat flere store end små virksomheder, der bruger de sociale medier, men stigningen gælder alle størrelser af virksomheder. Blandt virksomheder med 10-19 ansatte er andelen steget fra 37 til 45 pct., og for virksomheder med 20-49 ansatte er den steget fra 40 til 49 pct. Blandt de mindre virksomheder er markedsføring eller PR blevet endnu vigtigere. Som formål er det nu lige så vigtigt for de mindre som for de større virksomheder. I modsætning hertil er rekruttering især af stigende betydning for de større virksomheder.

Den stigende andel af virksomheder på sociale medier slår også igennem i alle brancher, og generelt er markedsføring eller PR af stigende betydning. Det samme gælder rekruttering, med undtagelse af inden for bygge og anlæg.

Virksomhedernes brug af sociale medier. 2014

 

Brug af sociale medier

 

Formål med brug

 

Alle typer

Sociale netværk

 

Markedsføring/PR

Rekruttering

 

2013

2014

2013

2014

 

2013

2014

2013

2014

 

pct.

 

pct. af virks., der bruger sociale medier

I alt

40

49

36

46

 

74

81

45

50

Antal ansatte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-19

37

45

33

43

 

73

80

40

44

20-49

40

49

36

46

 

74

82

45

49

50-99

45

52

39

49

 

78

80

55

64

100+

55

64

50

60

 

78

81

56

67

Branche

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Industri mv.

30

35

22

31

 

63

69

35

37

Bygge og anlæg

20

32

18

30

 

59

69

39

34

Handel og transport mv.

43

53

40

52

 

79

85

35

43

Info og kommunikation

79

82

73

77

 

82

90

72

78

Erhvervsservice mv.

51

55

48

52

 

73

81

61

70

Nyt fra Danmarks Statistik

2. september 2014 - Nr. 444

Hent som PDF
Næste udgivelse: 1. september 2015

Kontakt

Kilder og metode

It-anvendelse i virksomheder er en årlig opgørelse af danske virksomheders brug af it. Statistikken opgør udbredelse og anvendelse af it, herunder brug af it-teknologier og elektronisk handel. Stikprøven består af ca. 4.000 virksomheder og dækker virksomheder i de private, ikke-finansielle byerhverv med mindst ti fuldtidsansatte.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation