Gå til sidens indhold

Ledige stillinger og antal ansatte

OBS: Virksomheder skal skifte til MitID Erhverv senest 30. juni 2023, hvor NemID ophører. Hjælp til MitID.

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 5-10 minutter på denne indberetning.

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter virksomheder antal ledige stillinger og antal ansatte på de udvalgte arbejdssteder. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse udviklingen i antallet af ledige stillinger på det danske arbejdsmarked og for at kunne analysere efterspørgslen på arbejdskraft fordelt på branche og arbejdsstedsstørrelse. Statistikken bruges af brancheorganisationer, arbejdsgivere og politiske beslutningstagere til analyse af arbejdsmarkedet. Den anvendes også som en arbejdsmarkedsindikator, da virksomheder typisk vil reducere antallet af ledige stillinger, før de begynder at afskedige medarbejdere. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Frister for indberetning

Gruppe 1

Referencedag Frist
11. januar 26. januar 2023
12. april 27. april 2023
12. juli 27. juli 2023
11. oktober 26. oktober 2023

Anmod om længere frist.


Gruppe 2

Referencedag Frist
08. februar 23. februar 2023
10. maj 25. maj 2023
09. august 24. august 2023
08. november 23. november 2023

Anmod om længere frist.


Gruppe 3

Referencedag Frist
08. marts 23. marts 2023
14. juni 29. juni 2023
13. september 28. september 2023
13. december 03. januar 2024

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette?

Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.

Se alle spørgsmål: Ledige stillinger (PDF - kladde).

Se vejledning på indberetningsskemaet eller i kladden.

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er 5-10 minutter

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 5-10 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support.

Hvordan kan I indberette?

Indberet digitalt med MitID Erhverv/NemID. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID/NemID til erhverv.

Vælg START INDBERETNING ovenfor, og indberet med MitID Erhverv/NemID.

  • Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
  • I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv/NemID.

Hvorfor skal I indberette?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Hvert år er ca. 7000 virksomheder pligtige til kvartalsvis indberetning.

Hvordan udvælges virksomheder?

Der er udvalgt arbejdssteder i branche 05.00.00 - 82.99.99 (hovedafdeling B - N) med mindst 1 ansat.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist for: Gruppe 1.
Gruppe 2.
Gruppe 3.

Seneste "Nyt fra statistikken"

Antallet af ledige stillinger falder

26. maj 2023

Antallet af ledige stillinger falder

Antallet af ledige stillinger i den private sektor faldt i første kvartal 2023 med 4.200 til 57.700, når der er korrigeret for sæsonudsving.

Tabeller i Statistikbanken om 'Ledige stillinger'


Emneside: Ledige stillinger.

Statistikdokumentation: Ledige stillinger.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist