Gå til sidens indhold

Detailhandlens omsætning

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

 (English)

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 5 minutter på denne indberetning.

Direkte link uden MitID

Indberet uden MitID

Læs mere under:
Hvordan kan I indberette?

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter detailhandlende i ca. 40 forskellige brancher deres månedlige omsætning. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse udvikling i en væsentlig del af det private forbrug. Statistikken bruges af beslutningstagere, markedsanalytikere m.fl. til vurdering af den aktuelle økonomiske situation og udvikling i Danmark. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Hvornår er der frist for indberetning?

Frist for indberetning af hver måned er d. 9. i den efterfølgende måned.

OBS: De første resultater skal offentliggøres allerede ca. 20 dage efter referencemånedens afslutning, og statistikkens kvalitet afhænger af rettidig indberetning fra virksomheder i alle brancher.

Statistikken offentliggøres blandt andet i ”Nyt” fra Danmarks Statistik, der kan ses nederst på denne side.

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette? (oversigt over spørgsmål/kladde)

Her indberettes månedens omsætning – enten med eller uden moms. Nogle virksomheder skal fordele deres omsætning på ”Fødevarer og andre dagligvarer”, ”Beklædning og fodtøj” samt ”Andre forbrugsvarer”. Alle virksomheder skal angive andel af den samlede omsætning solgt via internettet.

Se alle spørgsmål: Detailhandlens omsætning - Almen (PDF - kladde).
Se alle spørgsmål: Detailhandlens omsætning - Vareopdelt (PDF - kladde).

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 5 minutter

Læs mere om tidsforbrug.

Hvordan kan I indberette? (vejledning m.m.)

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Vælg START INDBERETNING øverst på denne side, og indberet med MitID Erhverv

  • Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
  • I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.

Vælg INDBERET UDEN MITID øverst på denne side, og gå direkte til indberetning uden MitID.

  • Direkte link åbner blanketten for den seneste måned.
  • Tast virksomhedens CVR-nr., og det journalnr., som står i anmodningen om indberetning.
  • I kan også starte indberetning via det direkte link i anmodningen.
  • Bemærk: Ved adgang uden MitID, bør I udfylde og indsende data i én arbejdsgang, da data ikke gemmes, hvis I afbryder, før I indsender. Det er desuden ikke muligt at genåbne eller rette efter indsendelse. Endvidere kan der kun indberettes for indeværende periode, og ikke for tidligere indberetninger I mangler.
Hvem skal indberette – og hvorfor?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 2.000 detailhandelvirksomheder om lovpligtig, månedlig indberetning til denne statistik.

Hvordan udvælges virksomheder?

Undersøgelsen er baseret på en stikprøve blandt detailhandelvirksomheder. Virksomhederne vælges ud fra oplysninger om deres årlige omsætning baseret på momsindberetninger til SKAT.

Stikprøven er opdelt i 42 branchegrupper. Virksomhederne sorteres fra størst til mindst i de 42 branchegrupper, hvor de mindste virksomheder – med en omsætning blandt de 10 pct. laveste – aldrig bliver udtrukket til undersøgelsen. Virksomheder, der har en omsætning, som til sammen udgør mellem 11 og 49 pct. af gruppens samlede omsætning, bliver tilfældigt udtrukket til stikprøven. De største virksomheder, hvis omsætning tilsammen udgør 50 pct. af gruppens samlede omsætning, bliver altid udtrukket til stikprøven.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 5 minutter

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 5 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 2.104 timer pr. år.Detailhandlens-omsaetning-2024-02-21

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.


Seneste "Nyt fra statistikken"

Detailsalget steg lidt i maj

27. juni 2024

Detailsalget steg lidt i maj

Det samlede detailsalg steg 0,5 pct. fra april til maj, når der korrigeres for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Stigningen afspejler fremgang i alle varegrupper.

Tabeller i Statistikbanken om 'Detailomsætningsindeks'


Emneside: Detailhandlens omsætning (Detailomsætningsindeks).

Statistikdokumentation: Detailhandlens omsætning (Detailomsætningsindeks).

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist