Industriens salg af varer
Sidens indhold:
Hvad bliver jeres indberetning brugt til?
Her indberetter industrivirksomheder oplysninger om deres salg af varer og tjenester og samlede omsætning. Jeres oplysninger er nødvendige for at kunne belyse omfang og udvikling i industriens salg af varer og tjenester. Statistikken bruges blandt andet af brancheorganisationer - fx Dansk Industri - markedsanalytikere og politiske beslutningstagere, både nationalt og internationalt. Den indgår som en vigtig kilde til Danmarks nationalregnskab. Se seneste nyt fra statistikken nederst på siden. For English.
Start indberetning
Vejledning, forberedelse og kladde
Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen - som kladde eller forberedelse til jeres indberetning.
Bemærk, at PDF-kladder kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.
Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 30 minutter.
Se alle spørgsmål: Industriens salg af varer (PDF - kladde)Indberetningens dele
Indberetningen har to dele: 1) Salg af varer og tjenester og 2) Samlet omsætning.
1) Salg af varer og tjenester
- Produktionstyper: Salg af varer og tjenester omfatter fire produktionstyper: 1) Egenproduktion, 2) Varer produceret af underleverandør, 3) Varer produceret som underleverandør, 4) Industrielle tjenesteydelser.
Læs mere om produktionstyper og begreber (PDF)
Bemærk: Ny definition af fabriksløs fremstilling af varer, har betydning for indberetning af produktionstype 2) Varer produceret af leverandør. Læs mere her.
- Varekoder og tjenestekoder: Salg af varer og tjenester skal indberettes fordelt på varekoder og tjenestekoder. Koderne kan fremsøges i indberetningsløsningen - og via linket nedenfor. Hvis I har indberettet før, vil tidligere anvendte koder være forudfyldte. Hvis I er nye indberettere til denne statistik, vil de forudfyldte koder være typiske for jeres branche.
Søg Varekoder og Tjenestekoder
Mere om varekoder og mængdeenheder
Mere om industrielle tjenestekoder
- Mængde og værdi: For hver varekode indberettes den solgte mængde og værdi (ekskl. moms). For hver tjenestekode indberettes den solgte værdi (ekskl. moms).
2) Samlet omsætning
- Samlet omsætning omfatter sum af salg af varer og tjenester samt eventuelle rabatter og fragt, salg af handelsvarer og anden omsætning.
Hvis I ikke har solgt varer eller tjenester
Hvis virksomheden ikke har solgt varer eller tjenester inden for indberetningsåret, skal der kun indberettes oplysninger om samlet omsætning.
Læs mere om indberetningens indhold og begreber (PDF)Den nye brancheklassifikation af danske virksomheder – Dansk Branchekode 2025 (DB25) – trådte i kraft 1. januar 2025. I Danmarks Statistik bliver de nye DB25-brancher gradvist implementeret i de forskellige dataindsamlinger og statistikker i løbet af 2026.
Den nye brancheklassifikation indeholder en ny definition af fabriksløs fremstilling af varer. Den nye definition kan påvirke virksomheders indberetning på to forskellige måder:
- Nogle virksomheder, der ikke tidligere har været klassificeret som fremstillingsvirksomheder, vil ligge i fremstillingsbrancher i DB25. Disse virksomheder kan fremover blive udtaget til nye indberetninger på baggrund af denne brancheklassifikation.
- Nogle varer, der før skulle indberettes som handelsvarer, skal fremover indberettes som egne varer, der er produceret af en underleverandør (fabriksløs fremstilling).
Den udvidede definition af fremstilling afspejler en øget globalisering i fremstillingsvirksomhederne. Her er det ikke længere alene ejerskab af råvarer og/eller produktionsmidler, der afgør, om en virksomhed klassificeres, som fremstiller af varer.
I DB25 er en fabriksløs fremstiller (FGP) defineret som en ordregiver, der:
- kontrollerer produktionen af en vare ved at udføre de initierende aktiviteter og levere de tekniske specifikationer (immaterielle aktiver og rettigheder), der kræves for at producere varen, MEN outsourcer hele eller dele af den materielle omdannelse, der kræves for at producere varen.
Den nye definition af FGP i DB25 har betydning for definitionen af fremstillingsmåder:
Almindelig produktion - uændret definition:
- Virksomheden ejer fabrik, råvarer og færdigvarer.
Omsætning fra almindelig produktion indberettes uændret som omsætning fra egenproduktion af varer.
- Virksomheden får sine produkter fremstillet på en ekstern fabrik, men ejer råvarerne og færdigvarerne. Virksomheden lejer herved arbejdskraften på den eksterne fabrik.
og/eller
- Virksomheden får sine produkter fremstillet på en ekstern fabrik, hvor den leverer design, ejer de immaterielle rettigheder eller på anden måde har kontrol over produktionsprocessen.
Bemærk: Fabrikken, som fremstiller varerne, kan være et søster- eller datterselskab, der er placeret i eller uden for Danmark.
- Virksomheden får sine produkter fremstillet på en ekstern fabrik, men ejer råvarerne og færdigvarerne. Virksomheden lejer herved arbejdskraften på den eksterne fabrik.
Bemærk: Fabrikken, som fremstiller produkterne, kan være et søster- eller datterselskab, der er placeret i eller uden for Danmark.
Betydning for indberetning til Industriens salg af varer
Fra og med indberetningen vedrørende 2025 (anmodning i januar 2026) skal jeres indberetning følge den nye definition af fabriksløs fremstilling.
Fremover: Omsætning fra fabriksløs fremstilling, hvor virksomheden er ejer af design, rettigheder m.m. til eksternt fremstillede varer skal - uanset ejerskab til råvarer – medtages under: Varer produceret af underleverandør (type 2).
Denne omsætning skal fordeles på varekoder, og der skal angives mængder.
Tidligere: Omsætning fra fabriksløs fremstilling, hvor virksomheden var ejer af design, rettigheder m.m. til eksternt fremstillede varer - men ikke ejer af råvarerne - skulle medtages under: Salg af handelsvarer.
Denne omsætning skulle ikke fordeles på varekoder.
Yderligere information og vejledning
Vi er opmærksomme på, at ændringer i definitioner og klassifikation af varer kan betyde ekstra tidsforbrug til indberetning - særligt i overgangsfasen. Vi står klar til at hjælpe med at gøre overgangen så let som mulig. Hvis I har spørgsmål, er I velkomne til at kontakte os og få vejledning om de enkelte indberetninger og om de nye brancher.
Spørgsmål om DB25 (Dansk Branchekode 2025):
- Kontakt vores brancheteam: branche@dst.dk.
Generelle spørgsmål vedrørende indberetning m.m.
- Kontakt os via vores kontaktformular: www.dst.dk/sos.
Der er to forskellige indberetningsløsninger til denne dataindsamling. Den indberetningsløsning, som I skal anvende, vil fremgå af jeres anmodning.
A) Manuel indtastning - ved salg fordelt på maks. 15 forskellige varekoder
Vælg "Start indberetning" ovenfor, og indberet med MitID Erhverv.
- Når du er logget ind, kan du indberette til flere statistikker og for flere perioder.
- Hvis indberetningen afbrydes, kan du gemme en kladde.
- Du kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.
- Løsningen kan være forudfyldt med varekoder m.m. fra tidligere indberetning.
B) Upload oplysninger i statistik-specifikt regneark - ved salg fordelt på mere end 15 forskellige varekoder
- Download statistik-specifikt regneark (Excel)
- Udfyld oplysninger i regnearket, og gem filen på din PC eller tablet.
- Vælg "Start indberetning" ovenfor, og indberet med MitID Erhverv.
- Vælg journalnummer og periode, og klik "
" (upload-ikon). - Opdater kontaktoplysninger.
- Vælg den udfyldte fil, og tryk på "Upload".
Erhvervsfuldmagtsaftale
Med en erhvervsfuldmagtsaftale kan ansvaret for indberetningen overdrages en anden virksomhed, fx en revisor eller administrator.
Bemærk, at eventuelle gamle fuldmagtsaftaler - fra den kvartalsvise indberetning i IDEP - ikke kan anvendes til den årlige indberetning vedrørende 2025.
Find hjælp til erhvervsfuldmagter (indberetning via tredjepart)
Frister
| Periode | Frist |
|---|---|
| Året 2025 | 26. januar 2026 |
Ofte stillede spørgsmål
Indberetningen er lovpligtig
EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.
Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.
Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik
Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 3.000 virksomheder om lovpligtig indberetning til denne statistik.
Hvordan udvælges virksomheder?
Pligtige til indberetning er alle faglige enheder med hovedbranche i industri og råstofindvinding med mindst 10 ansatte (årsværk) eller med en årsomsætning på over 100 mio. kr. Populationen udvælges én gang årligt ud fra oplysninger om branche ved referenceårets start og beskæftigelsen opgjort medio året før.
Læs mere om dataindsamling fra virksomhederTypisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 30 minutter
Virksomheder bruger typisk ca. 30 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support.
OBS: Tidsforbruget er beregnet på baggrund af virksomheders selvrapporterede tidsforbrug per indberetning til statistikken. Bemærk, at indberetningen hidtil har været kvartalsvis og via indberetningssystemet IDEP. Tidsforbruget kan derfor afvige i forhold til figuren nedenfor.

Hjælp til indberetning og forlænget frist
Brug for hjælp?