Gå til sidens indhold

7 ud af 10 er aktive kulturforbrugere

Kulturvaner 4. kvt. 2022

Alle bruger kultur, men der er stor forskel på, hvilke typer kultur der forbruges og hvor meget. Kulturvaneundersøgelsens måling fra fjerde kvartal 2022 viser, at 71 pct. af befolkningen over 15 år er aktive kulturforbrugere, når der ses på fem udvalgte kulturaktiviteter uden for eget hjem (koncert, museum, bibliotek, scenekunst og biograf).

Deltagelse i fem kulturaktiviteter udenfor eget hjem. 4. kvt. 2022Kilde: Særkørsel på grundlag af: www.statistikbanken.dk/kvuhoved

Deltagelse i fem udvalgte kulturtilbud

Når der ses nærmere på fjerde kvartal 2022 kan man se, at 28 pct. af befolkningen har brugt ét ud af de fem kulturtilbud, og 20 pct. har brugt to. Næsten hver fjerde (23 pct.) har brugt tre eller flere af de fem kulturtilbud og har dermed et højt kulturforbrug. Der er flere kvinder, der har et højt kulturforbrug uden for hjemmet, da det er mere end fjerde kvinde (27 pct.), der har benyttet sig af mindst tre af de udvalgte kulturtilbud mens den tilsvarende andel er 19 pct. blandt mændene. Omvendt er der flere mænd end kvinder, som slet ikke deltog i nogen af de udvalgte kulturaktiviteter i de seneste tre måneder.

Deltagelse i udvalgte kulturaktiviteter udenfor eget hjem  fordelt på antal aktiviteter 4. kvt. 2022Kilde: Særkørsel på grundlag af: www.statistikbanken.dk/kvuhoved

Flere kvinder end mænd forbruger kultur ude i byen

Når man kigger på de fem kulturaktiviteter, har kvinder en højere deltagelse inden for alle fem aktiviteter. Flere kvinder end mænd har været en tur i biografen (+8 pct. point), deltaget i en koncert (+1 pct. point), været på besøg på biblioteket (+10 pct. point.), besøgt et kunst-, natur- eller kulturhistorisk museum (+3 pct. point) og flere kvinder (+9 pct. point) har set scenekunst.

Deltagelse i udvalgte kulturaktiviteter udenfor eget hjem de seneste tre måneder 4. kvt. 2022Kilde: www.statistikbanken.dk/kvuhoved

Dem der forbruger kultur ude forbruger også mere kultur på sofaen

Når der sammenlignes med en række udvalgte kulturtilbud der typisk finder sted i hjemmet, kan man se, at den gruppe der har deltaget i mindst én af de fem tidligere omtalte kulturaktiviteter uden for eget hjem, ligeledes er dem, der har det højeste kulturforbrug hjemme (forbrug af nyheder, litteratur, digitale spil samt bibliotekets digitale tjenester). Forskellen er størst i brug af bibliotekernes digitale tjenester.

Deltagelse i udvalgte kulturaktiviteter fordelt på aktivitetsgrad 4. kvt. 2022Kilde: Særkørsel på grundlag af: www.statistikbanken.dk/kvuhoved

Nyt fra Danmarks Statistik

1. marts 2023 - Nr. 67

Hent som PDF
Næste udgivelse: 1. juni 2023

Kontakt

Kilder og metode

Kulturvaneundersøgelsen gennemføres hvert kvartal og begyndte 1. juli 2018. Der spørges ca. 6.000 personer hvert kvartal, og statistikken er baseret på resultaterne fra gennemførte interviews blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16 år og over.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation