Gå til sidens indhold

Deleøkonomi: Hver tiende køber privat overnatning

It-anvendelse i befolkningen (tema) 2015 deleøkonomi

8,7 pct. af befolkningen har inden for det seneste år købt privat-til-privat overnatning i udlandet via internettet. Det kan være gennem portaler, der formidler leje og bytte af boliger mellem private som fx Airbnb eller HomeAway, eller gennem sociale medier og private hjemmesider. Det er især personer mellem 35 og 54 år, som benytter sig af de nye muligheder for privat boligleje. Og det er specielt ved rejser til udlandet, at danskerne køber privat indkvartering - der er kun halvt så mange, der har købt privat-til-privat overnatning i Danmark.

Andel af befolkningen, der har købt privat-til-privat overnatning via internettet det seneste år

Traditionelle overnatninger er stadig langt mere udbredt

De mere traditionelle overnatningsformer som hotel og camping er dog fortsat langt mere udbredt end privat-til-privat overnatning. 42 pct. har købt traditionelle overnatningsformer via internettet. Her er det også aldersgruppen mellem 35-54 år, der har været de flittigste brugere, idet næsten 57 pct. har benyttet internettet til at bestille overnatning på hotel og campingplads mv.

Resultaterne stammer fra Danmarks Statistiks undersøgelse af befolkningens brug af internettet, hvor der er medtaget spørgsmål vedr. køb af overnatninger hos traditionelle udbydere som fx hoteller og campingpladser, og om brugen af de nye former for boligleje, hvor private lejer boliger af hinanden via internettet, herunder dedikerede portaler. Dette er et eksempel på udbredelsen af den såkaldte deleøkonomi, der bl.a. karakteriseres ved at forbrugere deler, udlejer, bytter deres ejendele eller udveksler tjenester med hinanden. Sådanne aktiviteter er som sådan ikke noget nyt fænomen, men den digitale udvikling har muliggjort, at private borgere hurtigt og nemt kan udveksle forbrugsgoder og tjenester af forskellig art.

Danskerne er ikke så flittige til selv at leje ud

Når det kommer til udlejning af egen bolig, er danskerne knap så flittige. Her har 3,1 pct. benyttet internetbaserede portaler til at udleje deres bolig (værelse, lejlighed, hus eller sommerhus). I aldersgruppen mellem 25-34 år har 6,6 pct. benyttet sig af denne mulighed, mens den tilsvarende andel blandt de 35 til 54-årige er lidt over 3 pct. Geografisk er denne form for udlejning mest udbredt i Region Hovedstaden og mindst udbredt i Region Sjælland.

Andel af befolkningen, der har udlejet bolig privat-til-privat via internettet det seneste år

Køb af overnatninger og udleje af bolig via internettet. Privat-til-privat og virksomhed-til-privat. Aldersfordelt

 

Alle

16-24 år

25-34 år

35-44 år

45-54 år

55-64 år

65-89 år

 

pct.

Købt overnatning på hotel, campingplads mv. i

 

 

 

 

 

 

 

Danmark eller udlandet

42,2

33,4

50,3

56,5

56,8

40,6

21,4

Købt privat-til-privat overnatning i Danmark

4,4

2,4

4,7

5,6

5,7

5,3

3,1

Købt privat-til-privat overnatning i udlandet

8,7

8,4

9,6

11,7

11,9

8,8

3,7

Udlejet værelse, lejlighed, hus eller sommerhus privat-til-privat

3,1

3,1

6,6

3,2

3,3

2,6

0,8

Anm. Andele af hele befolkningen mellem 16-89 år.

Køb af overnatninger og udleje af bolig via internettet. Privat-til-privat og virksomhed-til-privat. Regionalfordelt

 

Alle

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

 

pct.

Købt overnatning på hotel, campingplads mv. i

 

 

 

 

 

 

Danmark eller udlandet

42,2

46,4

38,0

41,1

43,5

34,3

Købt privat-til-privat overnatning i Danmark

4,4

4,0

4,6

5,0

4,5

4,2

Købt privat-til-privat overnatning i udlandet

8,7

11,9

6,8

7,6

8,2

5,5

Udlejet værelse, lejlighed, hus eller sommerhus privat-til-privat

3,1

4,3

2,1

2,2

2,9

3,1

Anm. Andele af hele befolkningen mellem 16-89 år.

Nyt fra Danmarks Statistik

25. november 2015 - Nr. 560

Hent som PDF
Næste udgivelse: 11. december 2015

Kontakt

Kilder og metode

Undersøgelsen er baseret på resultaterne fra ca. 5.500 gennemførte interview i marts-maj i året, blandt et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 16-89 år. Stikprøven er dannet ved simpel tilfældig udvælgelse fra cpr-registret.

Internetbrugere er defineret som de personer, der har svaret ja til at bruge internet i de seneste tre måneder, i det seneste år eller for mere end et år siden.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation