Flest familier med bil i Rebild og Favrskov
Familiernes bilrådighed 1. januar 2017
Seks ud af ti familier har en eller flere biler til rådighed 1. januar 2017, og det er en anelse højere end i 2013. Der er stor forskel alt efter, hvor familien bor i landet. I Hovedstadsområdet og Aarhus har kun 30-50 pct. af familierne bil. I en række kommuner rundt om de største byer - bl.a. Rebild og Favrskov - er det derimod otte ud af ti familier, der har bil. Det er også i en del af disse kommuner, at lønmodtagere og selvstændige pendler længst til arbejde. Inden for kommunerne pendles der ofte længere fra de små bysamfund end fra de større. Pendlingsforhold, bilrådighed og bystørrelse for lønmodtagere og selvstændige behandles på næste side.
Familier med høj bilrådighed
Flest bilejende familier findes i øvrigt blandt:
Familier med lav bilrådighed
Færrest bilejende familier findes blandt:
16 pct. af alle familier råder over flere biler
496.000 familier har rådighed over flere biler i 2017. Det svarer til 16 pct. af alle familier. I 2013 var det tilsvarende 430.000 familier eller 15 pct., der havde flere biler. 51 pct. af familierne med flere biler er par med børn, som udgør 29 pct. af alle familier.
Jo mindre by jo længere på arbejde
Lønmodtagere og selvstændige bosiddende i byer med 2.000-4.999 indbyggere og med to eller flere biler i familien havde i gennemsnit 27,7 km til arbejde i 2015. Gennemsnittet for alle lønmodtagere og selvstændige i hele landet uanset bil i familien eller ej var 19,5 km. Familierne uden bil lå på 15,2 km, familierne med én bil på 18,7 km, mens familierne med to biler lå på 24,5 km.
Det generelle billede er, at lønmodtagere og selvstændige i Hovedstadsområdet lå lavt med 12,2 km til arbejde, mens de i byer over 5.000 indbyggere havde 19-22 km. I byområder under 5.000 indbyggere og i landsdistrikterne var afstanden 23-25 km. Den højeste pendlingsafstand på 31,1 km havde lønmodtagere og selvstændige i Vordingborg Kommune, mens Rødovre Kommune lå lavest med 10,9 km. Det gælder for en stor del af kommunerne, at pendlingsafstandene er mindst i kommunens største by - ofte 'rådhusbyen' - og større for de mindre bysamfund.
Stor stigning i pendlingsafstand fra 2007 til 2015
Fra 2007 til 2015 steg den gennemsnitlige afstand til arbejde med 30,1 pct. for lønmodtagere og selvstændige bosiddende i byer med 50.000-100.000 indbyggere, men afstanden i 2015 var dog stadig kortere end 20 km. Mens det i 2007 kun var lønmodtagere og selvstændige i byer med 500-999 indbyggere, der i gennemsnit havde mere end 20 km til arbejde, gjaldt det i 2015 alle lokaliteter med færre end 50.000 indbyggere. Fra 16,4 km i 2007 steg den gennemsnitlige distance til 19,5 km i 2015 - en stigning på 18,8 pct. Familier uden bil lå 7,9 pct. højere i 2015 end i 2007, familier med én bil 20 pct. og familier med to biler 15,5 pct. højere.
Lønmodtagere og selvstændige i Struer Kommune havde 46,8 pct. længere til arbejde i 2015 end i 2007, mens Læsø Kommune lå 5,1 pct. lavere.
Gennemsnitlig pendlingsafstand for personer i lønmodtagerfamilier og selvstændige efter bystørrelse og bilrådighed. 2015 og udvikling 2007-2015
|
Alle |
Ingen bil |
1 bil |
2+ biler |
Alle |
Ingen bil |
1 bil |
2+ biler |
|
pendling pr. person 2015, km |
2007-2015, pct. |
||||||
Alle |
19,5 |
15,2 |
18,7 |
24,5 |
18,8 |
7,9 |
20,0 |
15,5 |
Hovedstadsområdet |
12,2 |
11,0 |
12,5 |
14,8 |
10,1 |
4,5 |
14,0 |
11,4 |
100.000 indbyggere + |
19,1 |
17,1 |
18,9 |
23,1 |
23,2 |
12,3 |
26,5 |
24,7 |
50-99.999 indbyggere |
19,8 |
15,8 |
18,8 |
25,1 |
30,1 |
17,6 |
30,9 |
25,8 |
40-49.999 indbyggere |
20,8 |
17,6 |
19,9 |
24,7 |
22,5 |
15,9 |
23,6 |
12,8 |
30-39.999 indbyggere |
20,3 |
17,7 |
19,4 |
24,8 |
22,7 |
14,5 |
23,0 |
22,8 |
20-29.999 indbyggere |
20,5 |
18,4 |
19,4 |
24,8 |
23,6 |
17,0 |
23,9 |
14,8 |
10-19.999 indbyggere |
20,9 |
19,0 |
19,5 |
24,6 |
20,6 |
15,1 |
19,7 |
19,3 |
5-9.999 indbyggere |
21,9 |
18,4 |
19,9 |
26,7 |
23,1 |
8,0 |
22,5 |
17,9 |
2-4.999 indbyggere |
24,0 |
21,4 |
22,0 |
27,7 |
26,0 |
19,4 |
27,4 |
16,1 |
1-1.999 indbyggere |
24,2 |
23,4 |
22,1 |
27,1 |
23,8 |
17,9 |
26,1 |
14,3 |
500-999 indbyggere |
24,6 |
24,4 |
22,7 |
27,0 |
22,2 |
15,4 |
24,6 |
14,0 |
200-499 indbyggere |
23,9 |
24,5 |
22,2 |
25,9 |
21,0 |
16,8 |
24,4 |
11,6 |
Landdistrikter |
23,0 |
22,1 |
21,3 |
25,3 |
18,6 |
12,6 |
21,2 |
11,0 |
Familiernes bilrådighed. 1. januar
|
Familier i alt |
Familier med bil |
Udvikling i antal 2013-2017 |
||||||||
|
|
I alt |
1 bil |
2+ biler |
|
I alt |
1 bil |
2 biler |
I alt |
1 bil |
2+ biler |
|
|
antal |
|
andel i pct. |
pct. |
||||||
Familier i hele landet, 2017 |
3011290 |
1825497 |
1329124 |
496373 |
|
60,6 |
44,1 |
16,5 |
6,6 |
3,7 |
15,3 |
Familier i hele landet, 2013 |
2891119 |
1712173 |
1281829 |
430344 |
|
59,2 |
44,3 |
14,9 |
|
|
|
Nyt fra Danmarks Statistik
4. juli 2017 - Nr. 282
Hent som PDF
Næste udgivelse: 3. juli 2019
Kontakt
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
Kilder og metode
En familie råder over bil, når den ejer en ny eller brugt personbil, har varebil til privat godstransport, har en leaset bil eller har firmabil til rådighed.