200 virksomheder bag halvdelen af eksporten

2. september 2014 kl. 9:00

Mere end halvdelen af Danmarks eksport af varer kommer fra færre end 200 store virksomheder inden for industri og engroshandel. De store virksomheder med flere end 250 ansatte stod for 54 pct. af eksporten i 2012, selv om de kun udgjorde 2 pct. af eksportvirksomhederne. I 2005 stod de for 50 pct. af eksporten.

I den periode er de store virksomheders eksport til BRIK-landene, Brasilien, Rusland, Indien og Kina, steget 160 pct., mens de små og mellemstore virksomheder har haft en stigning på lidt over 90 pct.

Det fremgår af temaartiklen i Statistisk Tiårsoversigt 2014, der udkommer i dag. Temaartiklen belyser globaliseringen af danske virksomheder de seneste ti år. Tiårsoversigten giver et unikt overblik over udviklingen i det danske samfund i samme periode.

Med afsæt i Statistisk Tiårsoversigt beskriver også netmagasinet Bag Tallene i dag den overordnede udvikling i den danske eksport af varer de seneste ti år. Hvem eksporterer vi til, og hvad er det, vi eksporterer? Hvordan har billedet ændret sig på ti år? I artiklen er desuden en kort video, hvor økonom Rasmus Jørgensen fra Københavns Universitet kommenterer udviklingen. Artikel og video kan frit benyttes af medierne.

I Statistisk Tiårsoversigt kan du bl.a. også læse, at:

• De private grundskoler har fået 38 pct. flere elever på de ældste klassetrin 8.-10. klasse på ti år, mens de offentlige kun har fået 6 pct. flere i klassen. 22 pct. flere valgte en efterskole.

• Både par og enlige med børn har haft større stigninger i deres disponible indkomst på ti år end enlige uden børn. Par med børn havde den største stigning på 53 pct. fra 2002-2012.

• Danskerne besøgte i gennemsnit deres praktiserende læge 7,2 gange i 2013. Det er 13 pct. oftere end for ti år siden. Tandlægen besøger vi til gengæld sjældnere end i 2003.

• Både blandt mænd og kvinder gennemfører langt flere en videregående uddannelse end for ti år siden. Nu gælder det hver anden kvinde og hver tredje mand på 35 år.

Du kan læse mere om Statistisk Tiårsoversigt på dst.dk/tiaar, hvor der er overblik og infografikker over udvalgte udviklinger de seneste ti år – også til fri afbenyttelse.

For yderligere information om Statistisk Tiårsoversigt kontakt venligst redaktør Marianne Mackie på mma@dst.dk eller 39 17 31 69. Her kan du også bede om et gratis eksemplar til redaktionelt brug.

Marianne Kjær Mackie