Virksomheder og privates it-sikkerhed halter

Både virksomheder og private oplever problemer i forhold til at beskytte deres computere. Således har en ud af tre private internetbrugere været udsat for en computervirus det seneste år, mens hver fjerde virksomhed har været ramt af systemsvigt eller ødelæggelse af data som følge af svigt i hardware eller software. Det viser tal, som Danmarks Statistik offentliggør i dag som del af en særlig undersøgelse om it-sikkerhed.

16. november 2010 kl. 0:00

Virksomheder og privates it-sikkerhed halter

I dagens offentliggørelser Befolkningens brug af internet 2010 og Danske virksomheders brug af it 2010 fremgår det også, at:

• 1 ud af 50 virksomheder har det seneste år oplevet, at medarbejdere videregav fortrolige data enten ved en fejl eller med vilje.
  • Virksomheder med mindst 50 ansatte er mere sårbare i forhold til svigt i hardware eller software end mindre virksomheder.
  • Ni ud af ti internetbrugere bruger sikkerhedssoftware eller værktøjer på deres computer. Fire pct. opdaterer aldrig deres software.
  • Fire ud af ti internetbrugere laver aldrig sikkerhedskopier af deres private billeder og dokumenter. Det svarer til 1,4 millioner borgere.
  • Fire pct. har været udsat for misbrug af deres personoplysninger.

Du kan læse mere i de vedhæftede Nyt fra Danmarks Statistik.

For yderligere oplysninger om virksomhederne kontakt venligst Martin Lundø tlf. 39 17 38 73, mlu@dst.dk og for befolkningens brug kontakt Agnes Tassy tlf. 39 17 33 67, ata@dst.dk