Gå til sidens indhold

Godstransport med lastbiler

App til indberetning virker desværre p.t. ikke på Android-enheder med operativsystem Android 13 eller nyere. Den virker fortsat med ældre Android-versioner. Ved problemer, indberet i stedet via digital blanket. Appen virker fortsat på iPhone.

Benyttes app, bør indberetning for uge 48 eller tidligere ske senest lørdag 30. november 2024 kl. 23.00 grundet opdatering af ny version til både Android og iPhone. Data overføres IKKE mellem ældre og ny version. Vær opmærksom på, at mange telefoner automatisk opdaterer apps. Har du oprettet ture i nuværende version, vil de forsvinde ved opdatering. Sørg derfor for at indsende jeres indberetning før app-opdatering.

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 20 minutter på denne indberetning.

Indberet via app til iPhone

Hent app til indberetning

Appen henter GPS-oplysninger
fra din iPhone eller iPad.

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter virksomheder, der ejer lastbiler, deres kørsel med og uden gods for en specifik bil i en specifik uge. Indberetningen dækker både transport af egne varer (firmakørsel), varekørsel for andre (vognmandskørsel) og kørsel uden gods. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse udviklingen i transportarbejde og antal kørte kilometer med danske lastbiler. Statistikken bruges af transportvirksomheder, brancheorganisationer, medier, markedsanalytikere og politiske beslutningstagere. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden

Mere om indberetningen:

Hvornår er der frist for indberetning?

Fristen for jeres indberetning fremgår af jeres anmodningsbrev samt på virk.dk.

Fristen ligger ca. en uge efter den sidste dag, som I skal indberette for. Indberetning af kørsel i uge 30 har fx frist om mandagen i uge 32.

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette? (oversigt over spørgsmål/kladde)

Her indberettes al kørsel med bilen i én uge - fra søndag til lørdag.

I kan hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.

Se alle spørgsmål (kladde) samt kvikguide til Godstransport med lastbiler (PDF).
Godstransport med lastbiler: godstyper og landekoder (PDF).

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 20 minutter

Læs mere om tidsforbrug.

Hvordan kan I indberette? (vejledning m.m.)

Indberet digitalt via PC, tablet eller smartphone med MitID. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Vælg START INDBERETNING øverst på siden, og indberet med MitID Erhverv

  • Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
  • I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.

Vælg HENT APP TIL INDBERETNING øverst på siden, og download appen til din iPhone eller iPad.

Læs om pilotprojekt vedrørende automatisk indberetning til Godstransport med lastbiler.

Hvem skal indberette – og hvorfor?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Hvordan udvælges lastbiler til indberetning til denne statistik?

Hvert år indsamler Danmarks Statistik i alt ca. 8.700 indberetninger af kørsel med én lastbil i én uge til denne statistik. Bilerne udtrækkes tilfældigt blandt de i alt ca. 37.000 lastbiler i det digitale motorregister (DMR) med en tilladt totalvægt på min. 6.000 kg.

En konkret lastbil (ét registreringsnummer) kan maksimalt udtrækkes to gange på et år - og ikke i to kvartaler i træk. I gennemsnit bliver hver lastbil udtrukket til indberetning af én uges kørsel én gang hvert fjerde år.

Hvor mange virksomheder skal indberette kørsel til denne statistik?

I løbet af et år bliver ca. 2.700 af de i alt ca. 8.000 virksomheder, der har lastbiler, anmodet om lovpligtig indberetning vedrørende én eller flere biler til denne statistik. Heraf vil ca. 60 pct. kun skulle indberette kørsel for én bil i én uge.

Antal indberetninger pr. virksomhed pr. år afhænger af antal lastbiler i virksomhederne. En virksomhed med 10 lastbiler vil fx typisk skulle indberette én uges kørsel for 2-3 biler pr. år.

Lastbilerne bliver udtrukket på bilernes registreringsnumre og ikke på virksomhedens CVR-nummer. Derfor kan et CVR-nummer godt få udtrukket flere biler til indberetning vedrørende samme uge.

Det er ikke grundlag for fritagelse, hvis et CVR-nummer får udtrukket flere biler i samme uge.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 20 minutter

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 20 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 2.910 timer pr. år.

Godstransport-med-lastbiler-2024-02-22

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.

Seneste "Nyt fra statistikken"

Vækst i danske lastbilers transportarbejde

17. september 2024

Vækst i danske lastbilers transportarbejde

Det samlede transportarbejde (gods gange distance) med danske lastbiler steg 4,6 pct. i andet kvartal 2024 sammenlignet med kvartalet før og endte på 4,2 mia. tonkm, når der korrigeres for sæsonudsving.

Tabeller i Statistikbanken om 'Godstransport med lastbil'


Emneside: Godstransport med lastbil.

Statistikdokumentation: Godstransport med lastbiler.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist

Godstransport App


Godsikon

Hent app