Afgifter og subsidier

Top  Forrige  Næste

Nedsættelser af afgifter (indirekte skatter) påvirker prisen på forbrug nedadtil og øger dermed real disponibel indkomst. Samtidig påvirkes de relative priser på forbrugskomponenterne, så forbrugssammensætningen ændres.

 

Der er 8 multiplikatoreksperimenter med afgifter og subsidier

 

 

Spg

Moms

 

Spp_ce

Afgifter, privat forbrug af brændsel og el

 

Spp_cf

Afgifter, privat forbrug af fødevarer, drikkevarer og tobak

 

Spp_cg

Afgifter, privatforbrug af benzin og olie til biler

 

Sppu

Produktsubsidier

 

Spzej

Ejendomsskat

 

Spzuqr

Øvrige ikke-varefordelte subsidier (ikke-EU subsidier)

 

Spr

Registreringsafgift

 

Moms

 

Momsen, Spg, påvirker priserne på mange endelige anvendelser. Herunder også priserne i varekredsløbet, men der er ikke moms på eksportvarer. Momseksperimentet adskiller sig fra de øvrige på mindst tre områder. For det første vil der ikke være stor substitution, når alle priser påvirkes næsten lige meget. For det andet giver momsscenariet anledning til et fald i alle priser inklusiv outputpriserne. Priseffekten er naturligvis størst på endelig indenlandsk anvendelse. I forsyningsbalancen er effekten på privat forbrug og private investeringer de væsentlige faktorer bag den kortsigtede aktivitetseffekt. Importen stiger, når forbrug og investeringer stiger. Den direkte effekt på eksporten er begrænset, men der er en positiv effekt, idet faldet i momsen giver et fald i de generelle produktionsomkostninger. Derigennem opnås en mindre konkurrenceevneforbedring.

 

Punktafgifter

 

Scenarierne Spp_ce, Spp_cf  og Spp_cg påvirker enkelte anvendelsespriser. Det giver et stort fald i prisen på den pågældende forbrugsvare og samtidig et fald i den samlede pris i det private forbrug. Forbrugerne kan få flere varer for en given indkomst. Det svarer til en stigning i real disponibel indkomst, og det samlede private forbrug øges. Samtidig bliver den pågældende vare relativt billig, så forbruget af netop den vare stiger mere end forbruget af de øvrige varer. Afgiftsændringer påvirker også grænsehandlen. Der gælder særligt fødevarer (inkl. drikkevarer og tobak), hvor en nedsættelse af afgiften øger forbruget på dansk område, hvor en del af stigningen skyldes turister og grænsehandel. Derfor har nedsættelsen af afgiften på fødevarer en forholdsvis kraftig effekt på eksporten. Spp_cg har en kraftig udvidelse af det private forbrug, men her er årsagen ikke turister og grænsehandel. Bilkøb og bilforbruget er knyttet til prisen på benzin. Et fald i benzinprisen tilskynder til en forøgelse af bilparken og mere kørsel i både gamle og nye biler. Tilpasningen af bilparken giver en kraftig effekt på bilkøbet på kort sigt, og kombinationen af bilkøb og benzinforbrug trækker det private forbrug i vejret. Ændringen i bilkøbet og forbruget af benzin leveres i høj grad fra udlandet, og et fald i benzinafgifter giver en relativ stor effekt på importen.

 

Produktsubsidier

 

To scenarier berører subsidierne. Sppu er produktsubsidier og dermed tilskud, som gives ved køb af varer eller tjenester. I Adam behandles afgifter og subsidier helt symmetrisk. Summen af afgifter og subsidier er en nettoafgift. I Sppu-scenariet er der konkret tale om et subsidie til det private forbrug af tjenesteydelser, fCs. Dermed kan Sppu-scenariet sammenlignes med afgifterne Spp_ce, Spp_cf og Spp_cg. Aktivitetseffekterne er sammenlignelige, og scenariet kan fortolkes på samme måde. Forskellen er, at efterspørgselseffekten kommer ud i forbruget af tjenesteydelser, som i høj grad leveres fra indenlandsk produktion. Derfor er der kraftige effekter på beskæftigelsen, og tilbageløbseffekten gennem indkomstbeskatningen er stærk sammenlignet med scenarier, hvor importindholdet er stort.

 

Produktionssubsidier

 

Spzuqr er et subsidie, som gives i forbindelse med produktionen af varer og tjenester. Subsidiet fordeles på brancher, og en stor del af subsidiet går til fødevareerhvervene. Derfor er der effekt på indkomsten i fødevareproduktion. På længere sigt betyder konkurrencen mellem producenterne, at effekten på restindkomsten forsvinder og subsidiet giver i stedet et fald i eksportprisen, sådan at eksport og fødevareproduktion kan stige på længere sigt.

 

Registreringsafgift på biler

 

En nedsættelse af registreringsafgiften virker på samme måde som nedsættelse af den grønne ejerafgift, som blev beskrevet i forrige afsnit. Effekterne er sammenlignelige, men ikke helt ens. Det hænger sammen med, at effekten på bilydelsen ikke er helt symmetrisk. Registreringsafgiften er en del af prisen ved bilkøbet, som fordeles ud over bilens forventede levetid ved en tilhørende amortisering med en realrente efter skat. Ejerafgiften betales løbende. Vurderingen, er at aktivitetseffekten er kraftigst ved en nedsættelse af registreringsafgiften.

De beregnede effekter af at nedsætte registreringsafgiften er mindre i Mar24. Der skyldes forskelle i grundforløbet, hvor bilkøbet ligger på et højere niveau i grundforløbet til Mar24. Når et fast beløb (0.001*Y) fordeles ud på flere biler, så bliver afgiftsændringen mindre for den enkelte bil. Det betyder mindre relativ effekt på prisen på biler og mindre relativ effekt på bilkøbet. Den absolutte effekt er også mindre i Mar24.    

 

Ejendomsskat

 

Ejendomsskatten er et eksempel på en produktionsafgift, som behandles uregelmæssigt i Adam. Ejendomsskatten påvirker ikke produktionsomkostningerne i boligbenyttelse. I stedet giver en nedsættelse af ejendomsskatten en forøgelse af den reale disponible indkomst; og effekten af en ændring i ejendomsskatten er umiddelbart sammenlignelig med en nedsættelse af en indkomstskat (fx ejendomsværdiskatten). Ændringer i ejendomsskatten påvirker samtidig boligydelsen. Et fald i i boligydelsen giver stigende efterspørgsel efter boliger. Når boligefterspørgslen stiger, så stiger kontantprisen, og boliginvesteringerne øges. Men reaktionen på boligmarkedet er langsom, og en stor del af stigningen i efterspørgslen ses mest i kontantprisen på boliger på kort sigt. Aktivitetseffekterne er ikke store, men kombinationen af øgede boliginvesteringer og øget privat forbrug giver alligevel en effekt på beskæftigelsen. Dermed er der også tilbageløb til de offentlige finanser via indkomstskatterne.

 

Afgiftsscenarierne har både direkte tilbageløbseffekter og tilbageløb på grund af adfærd. Øget økonomisk aktivitet giver øget afgift- og skatteprovenu. En nedsættelse af en punktafgift påvirker samtidig momsprovenuet. Momsen opkræves på grundlag af nettopriser og punktafgifter. Den umiddelbare effekt af en nedsættelse af en punktafgift inkluderer et fald i momsprovenuet. Adfærdseffekterne vil typisk trække i modsat retning, og det faktiske provenutab vil blive mindre end det umiddelbare provenutab.

 

Tabel 3.6 Afgifter og subsidier - absolutte ændringer

    Spg   Spp_ce   Spp_cf   Spp_cg   Sppu   Spzej   Spzuqr   Spr
    Mar24 Apr23   Mar24 Apr23   Mar24 Apr23   Mar24 Apr23   Mar24 Apr23   Mar24 Apr23   Mar24 Apr23   Mar24 Apr23
Absolut ændring
Bnp, årets priser Y -1873 -1904 -1581 -1557 -2048 -2118 -1422 -1493 -1135 -1193 1855 1730 360 332 -540 240
Absolut ændring
Bnp fY 1095 1022 1545 1510 1129 1045 1664 1563 1507 1406 1432 1297 369 358 1629 2119
Privat forbrug fCp 902 918 1730 1762 1315 1355 2248 2244 1353 1381 1159 1179 376 404 2786 3732
Off. Forbrug fCo -30 -32 -34 -36 -24 -27 -43 -46 -137 -143 -39 -41 -13 -14 -29 -46
Investeringer fI 749 724 810 749 581 563 746 696 670 653 1219 1138 259 259 711 901
Eksport fE 112 90 4 -7 149 95 146 156 209 155 -46 -38 -13 -11 -29 -35
Import fM 681 594 1037 820 945 836 1518 1327 644 560 924 803 259 239 1913 2145
Absolut ændring
Beskæftigelse Q 0.727 0.751 0.826 0.797 0.731 0.761 0.892 0.915 1.098 1.142 1.032 1.030 0.257 0.276 0.833 1.193
Ledighed Ul -0.411 -0.424 -0.467 -0.450 -0.414 -0.430 -0.504 -0.517 -0.621 -0.645 -0.583 -0.582 -0.146 -0.156 -0.471 -0.674
Absolut ændring
Indkomstoverførsler Ty_o -117 -117 -133 -124 -118 -119 -144 -143 -177 -178 -166 -161 -41 -43 -134 -186
Afgifter Sp -2781 -2772 -2875 -2802 -3001 -3030 -2632 -2623 -2670 -2669 -2307 -2312 -2750 -2731 -1636 -1224
Skatter Sy_o 154 154 208 212 168 173 212 214 271 278 515 516 504 500 173 245
Absolut ændring
Privat Tfn_hc 1000 1036 1224 1332 1586 1643 384 470 1234 1288 -117 4 983 1034 -1026 -2153
Udland Tfn_e 1078 1022 1420 1236 1251 1220 1992 1897 979 913 1675 1556 1145 1039 2449 3035
Offentlig Tfn_o -2078 -2058 -2643 -2568 -2837 -2863 -2376 -2367 -2212 -2201 -1558 -1560 -2128 -2073 -1423 -883
Procent
Timeløn lna 0.004 0.004 0.008 0.008 0.007 0.008 0.009 0.009 0.011 0.011 0.010 0.010 0.002 0.002 0.008 0.012
Outputpris px -0.017 -0.017 0.003 0.003 0.003 0.003 0.004 0.004 0.005 0.005 0.003 0.002 -0.001 -0.002 0.003 0.005
Forbrugerpris pcp -0.135 -0.141   -0.258 -0.271   -0.244 -0.258   -0.246 -0.254   -0.207 -0.218   0.003 0.003   -0.002 -0.002   -0.194 -0.198

 

Førsteårseffekterne er for langt de fleste ændringer i afgifter og subsidier en anelse større i Mar24 end i Apr23, jævnfør tabel 3.6. Men ændringer i registreringsafgiften vedr bilanskaffelser giver markant mindre effekter.