Mindre stigning i gæster til livemusik i 2024
Livemusik 2024
Koncertåret 2024 tiltrak 7,9 mio. koncertgæster, hvilket var en stigning på ca. 2 pct. sammenlignet med 2023. Der blev afholdt 34.200 koncerter, hvilket var omtrent samme antal som i 2023. Statistikken om livemusik omfatter koncertarrangementer, hvor artisterne honoreres for deres optræden gennem rettighedsbetalinger. Alle koncertarrangementer med offentlig adgang er derfor omfattet af statistikken, uanset om musikken er en koncert med en solokunstner, et rockband eller et kirkekor, eller om koncerten afholdes på et spillested, et kulturhus eller i en multifunktionel arena.
Tre ud af fire koncerter havde færre end 200 gæster
Der blev i gennemsnit afholdt cirka 100 koncerter dagligt i Danmark i 2024. Statistikken dækker alle typer af arrangementer fra mindre koncerter afholdt i en kirke til festivaler og store stadion koncerter. 85 pct. af koncerterne blev afholdt for et publikum på under 500 personer, hvoraf 25.000 svarende til tre ud af fire af alle koncerter blev afholdt for et publikum på under 200 personer. De større koncerter med 5.000 gæster eller derover udgjorde kun 7 pct. af koncerterne, men dækkede en tredjedel af det samlede publikumstal i 2024.
Publikumsfremgang hos de fleste typer af koncertarrangører
Kulturhusene og de regionale spillesteder havde den største publikumsfremgang i 2024. Publikum til koncerter i kulturhuse steg fra 480.000 i 2023 til 630.000 i 2024, svarende til en stigning på 31 pct. De regionale spillesteder havde den næststørste fremgang i publikumstallet, som steg fra 560.000 gæster i 2023 til 640.000 i 2024 (16 pct.). Publikumsfremgangen hænger sammen med at både kulturhusene og de regionale spillesteder afholdte flere koncerter i 2024. Kulturhusene afholdt 1.800 koncerter, omkring 200 flere end året før, mens de regionale spillesteder afholdt 4.300 koncerter, omkring 500 flere end i 2023. Stort set alle koncertarrangørtyper havde publikumsfremgang. Musikforeninger havde fx 13 pct. flere gæster end i 2023, og for spillesteder, der ikke indgår blandt de regionale spillesteder, og musikfestivaler, steg publikumstallet med hhv. 9 og 6 pct. De eneste der oplevede tilbagegang var Folkekirken og Øvrige koncertarrangører. Sidstnævnte er en blandingskategori, hvor det at arrangere koncerter ikke nødvendigvis er den primære aktivitet.
Publikum til livemusik efter type koncertarrangør
|
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
antal i tusinder |
||||||
Folkekirke |
352 |
346 |
294 |
247 |
315 |
343 |
341 |
Kulturhus |
558 |
567 |
331 |
305 |
513 |
482 |
631 |
Landsdelsorkester |
244 |
244 |
93 |
91 |
165 |
219 |
223 |
Musikfestival |
1056 |
1158 |
45 |
249 |
1267 |
1280 |
1355 |
Musikforening |
273 |
267 |
196 |
121 |
218 |
266 |
301 |
Regionalt spillested |
663 |
702 |
245 |
297 |
527 |
558 |
649 |
Spillested |
857 |
854 |
346 |
282 |
599 |
638 |
697 |
Professionel koncertarrangør |
1061 |
1382 |
227 |
270 |
1325 |
1341 |
1408 |
Øvrig koncertarrangør |
2397 |
2692 |
981 |
936 |
2465 |
2659 |
2313 |
Flere kvinder end mænd har været til koncert eller musikfestival i 2024
En anden kilde til viden om deltagelse i koncerter er Kulturvaneundersøgelsen, hvor man spørger enkelte personer til bl.a. koncertbesøg. Kulturvaneundersøgelsen viser, at 62 pct. af befolkningen over 15 år havde været til koncert eller musikfestival mindst én gang i 2024. Overordnet set har lidt flere kvinder end mænd været til koncert (64 pct. mod 61 pct.), og forskellen mellem kønnene er større blandt de yngre. Den største forskel ses blandt de 16-24-årige (79 pct. kvinder mod 70 pct. mænd), efterfulgt af de 25-34-årige (72 pct. mod 64 pct.). På tværs af aldersgrupper er andelen generelt højere blandt kvinder, dog med undtagelse af de 45-54-årige, hvor andelen af mænd er større (71 pct. mod 67 pct.).
Pris, interesse og livsstil holder folk fra koncerter
Blandt dem i Kulturvaneundersøgelsen, der ikke havde været til koncert eller musikfestival det seneste år, er livsstil, interesse og pris de mest udbredte årsager. Mænd peger i større grad på manglende interesse (38 pct. mod 23 pct. blandt kvinder), og de peger på, at de trives bedre derhjemme (33 pct. mod 27 pct.). For kvinder er prisen den største barriere. 33 pct. oplever den som en barrier, sammenlignet med 28 pct. af mændene. Kvinder er desuden mere tilbøjelige til at vælge flere af de andre svarmuligheder, fx jeg har ikke nogen at følges med (kvinder: 13 pct., mænd: 11 pct.), og det er for svært at komme dertil (kvinder: 13 pct., mænd: 9 pct.).
Nyt fra Danmarks Statistik
9. december 2025 - Nr. 348
Hent som PDF
Næste udgivelse: 19. august 2026
Kontakt
- Christian Max Gustaf Törnfelt, tlf. 21 63 60 20
Kilder og metode
Antallet af koncerter, samt antallet af publikummer, der overværer koncerterne, estimeres ud fra data registreret hos KODA i form af faktureringer af ind- og udbetalinger af musikrettigheder.